Friday, October 9, 2009

MKI di Metro Sabtu 10 Oktober 2009


Click For Large Image


Untuk keterangan lanjut mengenai anjing boleh layari

http://www.juara-rott.com.my

17 comments:

Hussin said...

As'kum saya bukan nak komen pasal tuan bela anjing cuma betulke tuan memang tahu bab mazhab maliki atau ikut2 saja.mohon maaf sekira menyinggung perasaan tuan

drwis said...

I agree with you Muzaffar... Sometimes our view of the Syariah is so shallow, that we think the Islamic Syariah is all about ONE Mahzab.. Mahzabs gave opinions, and they themselves suggested to their followers to follow Allah (Al-Quran) and Rasul (As-Sunnah) in matters of differences, and that if these two sources proved to be true, to follow them, and throw away their (the respective mahzabs) personal opinions

Mr.Homosapiensz said...

Tak setuju Anjing di anggap sebagai najis...
Najis cuma haiwan, x salah pape.bukannya menyusahkn org lain...
padahal, penagih dadah, perogol, pencuri lebih teruk dr anjing...kenapa x dianggap najis...krn mereka sampah masyarakat...

seingt sy, pada zaman sahabat..(kalau x salah, sila btolkan..)
seorg sahabat bermimpi seorg wanita pelacur berada di syurga kerana memberikan anjing yg dahaga...

moral : kita sbg KHALIFAH yg ada akal fikiran di dunia ni hendaklah mengasihi makhluk lain yg hanya ada otak..tidak berakal..

PEACE, NO WAR =D

Azizah binti Buyong said...

Halal asal u kering dia kering dah lah..kalo basah ..jgn lupa samak atau pakei sarung tangei..paki buang..okey lah 2..

mus said...

Most muslims..likely just be scape goat with syariah law ..direct indirectly feels that most muslim citizens.. in here.. belonged to shafie groups..eventhough they were not..me...am free of any groups..am free and fully follow alquran teaching and laws written therein ..in your case..u are free to do with any dogs u wish to.but cautiously according to alquran guide lines.. ( in those days some believers trowing tv in the rivers as feeling of sins seeing illusions -things)..,yet now they were enjoying assshtro or world tv )therefore follow your intinct with alquran teaching..per your survival and life hereafter..goodlucks

careliph said...

Teringin nak bela kuda dan anjing.. =)

katanya dua makhluk Tuhan istimewa bijaknya..

saya tiada masalah dengan anjing melainkan kesanggupan utk menyamak.. itu kena disiplinkan diri dan anjing tersebut la..

Haram menyentuh anjing apabila salah satunya basah.. itu yang pasti dan diyakini..

mungkinkah MKI dapat mendidik anjing supaya tak menjelirkan lidah dan membuang air merata-rata.. ini agar Muslimin tidak terdedah kepada perkara yang boleh mengharamkan hubungan kedua makhluk Tuhan ini..?

Ismail Clement said...

Dogs in the Quran ?? Are'nt they dirty (Najis) ?!!!!!

I heard this from a Muslim friend. So I told him to read the Quran and find what Quran says about dogs.

It is interesting to know that dogs are mentioned in the Quran 5 times, not just once, 7:176, 18:18, 18:22 (three times). NO WHERE does God call the dogs dirty animals or give any indication that they should be avoided or treated the way many Muslims think they should. Actually the story of the people of the cave, in Sura 18, gives the indication. that we should appreciate.

The people of the cave, 3, 5 or 7 were mentioned in the Quran and every time God insists on letting us know that their dog was there with them. Their story can be as complete without the mention of the dog, but God did, Why ?

God is telling us these righteous people were in the cave with their dog, if it is not righteous to have dogs, God would not have told us that story in which the dog has to be remembered as being there. We have to know the quality of God, if we were to worship Him correctly. When God says something He means it, and when he does not, he means it as much. If God did not curse the dog and call it all kinds of name, it is because God wants us to know that He created that beautiful creature and He expected us to make all use and companinonship with that animal that accompanied these righteous people of the cave.

haniSTAR said...

Sebenarnya memelihara anjing tak salah kan? Yang saya tahu kalau nak sentuh anjing boleh.. tapi kalau terkena tempat yang basah mestilah cuci air dengan tanah 7 kali.. betul tak? Jadi tak ada masalah kalau begitu.. Apa sahaja.. itu pun nak masuk berita.. sampai saya di singapura tahu.. haha saya sayang dengan haiwan.. comel pula itu.. =D

jebat_berani said...

assalamualaikum..

saya sebenarnya setuju serba sedikit dengan saudara mki ini...sebenarnya tidak salah memeilihara anjing ini asalkan kita tahu hukum dan kaedah-kaedah yang dibenarkan dalam islam...

FarquarAzman said...

Salam sdr muzaffar,
saya respek keberanian sdr dlm menegakkan kebenaran. Sdr telah menunjukan sikap ihsan yg ada dlm diri sdr sbg muslim sejati.
Biar je laa apa yg mufti tu nk cakap, dia bkn nye pakar haiwan...
Untuk sdr muslim yg tak senang dgn 'cara' sdr muzaffar, ingin saya nasihatkan:
1. mampukah anda semua menunjukan ihsan kepada haiwan2 selain anjing?.. sedangkan kucing di tepi dibiar kelaparan.... kasihanilah mereka kerana mereka lah yg akan mendoakan anda.
2. Di mana ruh islam yg anda perjuangkan... sedangkan Islam itu sentisa menjaga kebajikan semua makhluk... tunjukanlan kasih sayang kita dlm memberikan kebajikan kpd haiwan2 ni.. kadang2 malu dgn org bkn muslim.. diorang lebih penyayang drpd kita.
3. Kenapa anjing mesti menjadi topik yg sensetif sedangkan Al-quran mengiktiraf(menyebut) anjing dlm surah Kahf... so kenapa plak menda ni akan menimbulkan fitnah...
4. Walaupn saya tdk mengenali sdr muzaffar, tetapi kita patut mencontohi sdr muzffar yg menunjukan how moderate is Islam.

Salam...

Hidayah said...

assalammualaikum

apa-apa pun makhluk Allah janganlah kita aniaya dia.
saya teringat anjing jiran sebelah rumah. beliau tinggalkan anjing dua tiga minggu tanpa makan di rumah singgahan beliau ini. tidak tahu memang nak bagi mati atau apa niat sebenar tuan anjing ini. mak saya kesian dan tak sampai hati tengok si junior ni lemah dan lapar je. mak saya bagilah makan. yang saya suka, setiap kali mak saya datang dia akan melompat menunjukkan dia gembira dan lepas mak saya letak makanan, dia akan pandang lama mak saya..munkin dia ucapkan terima kasih pada mak. tapi anjing ni dah mati sebab sakit agaknya. saya sedih dan kejamnya, bangkai junior ni, tuan dia buang dalam longkang mcm tu je. nampak sangat dia tak sayang anjingnya dan nak anjing tu mati.

leela said...

hye,saya lela!!xpie kite nie bdk india taw,bagie saya walaupun sy nie bdk india,itu tidak bermaksud saya menyebelahi sesiapa ,walaupun saya sendiri membela anjing,saya tertarik dengan petikan akhbar tentang musaffar,saya rasa x terhina langsung memelihara anjing,walaupun owang islam menggangapnye hina,padahal die owang xtaw yang mereka lebih hina melakukan perangai2 yang x elok seperti meneguk arak,berkhalwat dan mcm2 gie!!1ermm,itu ataz hak masing2,bukanye wak owang yg nak tlng tanggung dosa owang,jglah tepi kain sendiri!!! klu betullah,anjing 2 menjijikan ,e bezanya ngan kucing,sedangkan datg dari baka yg sama!!!ermmm,wahai manusia di luar sana,jgn duk asyik nak menjaga tepi kain owang,majulah ke depan!!!jgn jadi mcm katak bawah tempurung!!! kpd en,muzzafar lantak owang nak ckp pe,yg penting kite taw pe yg kite buat!!x soh nak duk peduli pesal owang lain!!1

ladycutedogs said...

i love semua haiwan x termasuk lipas because it very dirty ok.....and lipan ewww....
abg muzzafar ni mesti hati yang mulia....SELAMAT HARI RAYA .

hany said...

SY TETAP MENYOKONG ANDA

Average_Joe said...

Salam bro,
Biarlah orang nak cakap apa, yang penting niat bro ikhlas nak buat kebaikan atas mahkluk Allah. take care.

Doggie House 小狗屋 said...

Please, keep up the good work and your wonderful attitude towards dogs. When I first moved here from Taiwan, I can not believe the shallow view some people have towards dogs in Malaysia!! And these people are the ones making Malaysia become a never developed country, the same one who hinder the progress and development of Malaysia. This is a free world. We have our rights to choose the life styles we want. Please, we need more people like you!!

Ain Sukri said...

X brani nak belah mne2.. tapi x smua melayu and muslim shafie menyeksa anjing. even i sendri pon x pnh fkir lnsg tuk jdi kn anjing as a pet. tpi dlm case2 yg sgt kejam or kesian, sy jga akn membantu wlau kene samak mcmane skali pon. its depends. bkn sbb 'anjing'.. ini adlh sbb 'individu' yg mnyeksa haiwan itu sendri.kalau dh zalim tu, bkn anjing je.. isteri di rumah pon dipukul kot. so jgn judge muslim syafie ni boikot anjing.

Pages